Home
      Contact
      Doel
      Inschrijven
      Fotos
      Kalender
      Workshops
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur
klik hier voor een grotere figuur

 
 
Doel
 
 
 
 
Met de baseline ‘Richting Morgen’ wordt de kern van de boodschap in de verf gezet: wetenschap, technologie, creativiteit en innovatie betekenen vooruitgang. Ze maken ons leven beter, zowel op persoonlijk – carrière, persoonlijke ontwikkeling -, als op maatschappelijk vlak.

 

De kloof tussen maatschappij en wetenschap/technologie blijft vandaag nog steeds bestaan. Er wordt geopperd dat het wantrouwen ten opzichte van de wetenschap/technologie niet enkel door gebrek aan kennis wordt veroorzaakt, maar wellicht eerder door een gebrek aan een gevoel van betrokkenheid.

 

Enkele beleidsdoelstellingen zijn:

  • Het stimuleren van een cultuur van wetenschap/technologie en innovatie bij alle lagen van de bevolking en bijdragen tot het verhogen van het innovatieve potentieel.

  • Het verhogen van de participatie van de brede lagen van de bevolking aan het maatschappelijke debat rond wetenschap/technologie en innovatie en de impact hiervan op de samenleving.

  • Aandacht besteden aan het verhogen van de betrokkenheid van kansengroepen en het verhogen van de kansen van toptalent om van West-Vlaanderen & Hooglede een topregio te maken.

  • Het stimuleren van de instroom van jongeren in technische en wetenschappelijke studierichtingen. Deze doelstelling is het onderwerp van het actieplan voor het stimuleren van loopbanen in wiskunde, exacte wetenschappen en techniek (2012 – 2020) dat samen met het beleidsplan wetenschapscommunicatie is meegedeeld aan de Vlaamse Regering.

 

De Techniekacademie Hooglede wil een duidelijke link geven met het bedrijfsleven om jongens en meisjes te overtuigen dat met een technisch diploma de toekomstkansen gegarandeerd zijn.

 


De jonge wetenschappers en techneuten in wording, in het gezelschap van hun mentoren, schepen van onderwijs Eddy Debruyne (CD&V) en zijn collega Frederik Sap (Open VLD), bevoegd voor onder andere IT en Communicatie en mensen vanuit het bedrijfsleven.

Hooglede - In zaal Den Akker in Hooglede vond woensdag één april de laatste les plaats van de Techniek Academie. “Ze zijn leergierig, enthousiast en hunkeren nu al naar een vervolg”, klinkt het bij de mentoren.

De Techniek Academie is een organisatie van de Vives Hogeschool in samenwerking met het gemeentebestuur en bedrijfspartners. In de gemeente Hooglede kende de lessenreeks meteen succes, want binnen de kortste keren, waren er twee groepen jongeren ingeschreven. Doelgroep waren leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar.

De eerste groep van 20 jongeren, kwam in zaal Den Akker aan bod van 13.30 tot 15.30 uur en een tweede groep van 17 jongeren, kon er aan de slag van 16.00 tot 18.00 uur.

Zes technische projecten

Twaalf weken lang waren de jongeren in de ban van wetenschap en techniek. “Het was de bedoeling om de kinderen bepaalde aspecten van techniek bij te brengen”, vertelt mentor en begeleider Kurt Vanryckeghem. “Gedurende die twaalf weken, maakten de leerlingen op een aangename manier, kennis met zes technische projecten.”

De zes verschillende projecten waren: Informatica (lego mindstorm, computergestuurde lego), Chemie (badzout, haargel, douchegel), Elektronica (elektronische deurmat), Elektriciteit (bibberspiraal), Hout (periscoop) en Mechanica (memobord). Aan de lessenreeks was ook een bedrijfsbezoek gekoppeld. De eerste groep trok naar Deceuninck Plastics in Hooglede, waar de jongeren ondergedompeld werden in de wondere wereld van het vervaardigen van plastiek en afgeleiden.

“We werden daar heel hartelijk ontvangen met een drankje”, vertelt Kurt Vanryckeghem. “Na wat uitleg en een film, bezochten we het bedrijf. De kinderen mochten een pennenhouder maken en profielen testen op hardheid. Ze zagen ook hoe profielen aan elkaar gelast werden. Als verrassing mochten ze een toertje maken met een heftruck.”

De tweede groep jongeren trok op bedrijfsbezoek naar Fraxinus en DD Automation in Roeselare, waar ze onder andere machines maken voor het bedrijfsleven, alsook elektrische bekabelingskasten. Beide bedrijfsbezoeken verliepen zeer vlot en de jongeren waren verrast en keken verbaasd naar de technologische mogelijkheden die ze ere te zien kregen.

Mentoren

“De kinderen waren leergierig en enthousiast”, klinkt het bij de mentoren. “Als mentor en begeleider, was het echt leuk om met deze jonge mensen om te gaan. Zij zijn trouwens de toekomst.”

De mentoren hebben een Facebookpagina opgericht met de naam: Techniekacademie Hooglede. Daar vind je tal van foto’s. De mentoren (begeleiders) van dienst waren: Deline Terryn (Gits), Anne Vanderper (Hooglede) en Kurt Vanryckeghem (Hooglede).

Op 23 juni 2015 krijgen de kinderen ook een diploma. Deze officiële diploma-uitreiking vindt plaats in zaal Den Akker, onder toezicht van enkele leden van het gemeentebestuur, organisatie, bedrijfspartners en mentoren. En uiteraard zijn ook de ouders van de deelnemende jongeren welkom.

 

Dobbit TV kwam eveneens op bezoek

Focus-WTV kwam bij ons op bezoek

 
En ook op Radio 2 waren we te gast
 
Reportage 'Terzake'
'Vergeet muziekschool of sportclub, technologieclub is de toekomst'

We ontvingen een cheque van € 750 vanwege IE-net (ingenieursvereniging) opdat wij de eerste Techniekclub in Vlaanderen opgestart hebben - lees hier de motivering.

 

partners:

 

stuurgroep: